Skip to main content

Webshop voor materialen tijdens het coachen van kinderen en volwassenen

Dashboard cijfers

Het dashboard 'cijfers' is een krachtig hulpmiddel voor het in kaart brengen van de mate van probleem en oplossing die het kind zelf ervaart. Daarnaast wordt direct duidelijk hoe het kind denkt dat anderen het probleem beleven.

€32,50

Afmeting: 25 X 16 X 5 cm. (BXHXD)
Handig voor ambulant werkers omdat het gemakkelijk in de tas kan en licht van gewicht is.

Het dashboard wordt met name ingezet om erachter te komen hoe het kind een probleem ervaart. Daarnaast kom je er snel achter hoe het kind denkt hoe ouders, leerkrachten en vriendjes over hem denken. Vervolgens kan aan mogelijke discrepanties worden gewerkt als ouders hun score aan het kind laten weten.

Bijvoorbeeld:

Het kind heeft het idee dat het van ouders altijd hoge cijfers moet halen of zich perfect moet gedragen. Wanneer ouders aangeven dat een zes ook voldoende is, geeft dit vaak letterlijk veel lucht bij kinderen. Ook wanneer de verwachtingen van ouders hoger zijn dan het kind kan waarmaken, ontstaat er een goede coachingssituatie.

De werkwijze kan als volgt zijn:

  • Welk cijfer geef je jezelf voor taal (of rekenen of boosheid of angst)?
  • Wat denk je welk cijfer je moeder je geeft? En je vader? Of je juf of meester?
  • Welk cijfer wil je halen?
  • Wat denk je wat je vader van je wil? En je moeder?
  • Vervolgens vraag je na bij ouders en anderen welk cijfer zij geven.

Aanwezig vertrouwen, helpende eigenschappen en verwachtingen kunnen op deze manier vervolgens apart gescoord worden. Er zijn vele vragen die je kunt stellen en die inzicht geven in verwachtingspatronen, hulpbronnen en al aanwezige talenten en kwaliteiten.

Door het dashboard op tafel te zetten en met de wijzer aan te geven welk cijfer gegeven wordt, gaat ook de aandacht en mogelijke spanning door oogcontact bij het kind en ouders vandaan en richt zich op het dashboard waardoor er meer ontspanning komt. Hierdoor komen mogelijke oplossingen makkelijker binnen bereik.